A Szombathely–rumi HÉV története
1994. december 10-én múlt 100 éve, hogy Szombathely és Rum között megindult a vasúti közlekedés. A Vasvármegyei Közgyűlés és Szombathely képviselő-testülete 1883 augusztusában elhatározta, hogy a megye mind a 10 járási székhelyének – megyeszékhelyen át történő – vasúti összeköttetését megindítja.
A közlekedési miniszter, Szájbely Gyula a Szombathelyről induló, Szőllős, Hermán, Bádonfalva, Szent-Király, Bogát, Szent-Kereszt, Szent-Lőrinc, Bakófa, Táplánfa, Nagy és Kis-Kajd, Tana, Lipárt, Szécseny, Csempesz-Kopács községek érintésével az államút felhasználásával Rumig vezetendő vasútra előmunkálati engedélyt adott egy évre. Ez a terv akkor nem került megvalósításra, de pár évvel később, 1892-ben dr. Károlyi Antal alispán kért engedélyt, és kapott a szombathely-rumi olcsó vasút megépítésére.
A terv az alábbi volt: A déli vasúttól Hermán község fölött kiindulva, a Gyöngyös patak északi oldalán lehetőleg a községben közel húzódjék egészen Lipártig, onnan déli irányban Lipárt és Szécseny között Csempesz-Kopácson át Rum községig, mint végpontig.
A jelzett év szeptemberében összehívták az érdekelteket a vármegyeház kistermébe. A gyűlés tárgya: a szombathely–rumi HÉV kiépítése (HÉV = helyi érdekű vasút). Jelen voltak: dr. Károlyi Antal alispán, dr. Bárdossy István főjegyző, b. Szegedy-Ensch Károly, Ebergényi István, Bejey Sándor, Egervári Miklós, Thurn-Taxin hercegné képviseletében Kis titkár, Rosenberg Henrik és még számosan.
Az értekezletet dr. Károlyi Antal alispán nyitotta meg, jelezvén a vicinális vasutak közgazdasági és kulturális fontosságát, melyek létesítése elsősorban az érdekelt birtokosságnak áll érdekében. Az értekezlet során arról is tájékoztatást adtak, hogy hol lesznek az állomások megállóhelyei. Állomások: Szombathely, Szent-Király, Szent-Kereszt, Kajd (megállóhely), Szécseny-Lipárt, Csempesz-Kopács, Rum.
A Szombathely–Rumi Helyiérdekű Vasutat 1894. december 9-én átadták a nagyközségnek, ezzel megindult hódító útjára a szombathelyi–rumi HÉV.
Sok év múlva, 1968. október 18-án bekövetkezett a vasút gyásznapja.
Ezen a napon fogadta el az Országgyűlés, majd Vas Megye Tanácsa Végrehajtó Bizottsága a szombathelyi–rumi vonal megszüntetését, egyúttal a jelzett vasútvonal teljes forgalmának közútra való terelését.
Így a vasútvonal 1974-ben megszűnt, az egykori vasútállomás épülete pedig manapság lakóházként funkcionál.